FLUTD; Kedilerin alt idrar yollarını etkileyen patolojilerin genelini kapsar. Sistitis, idrar yolu enfeksiyonları, idrar yolunda oluşan kristal ve taşlar; bu patolojilere örnek verilebilir. Bu patolojiler bazen tek başına bulunurken, bazıları da aynı anda görülebilir.

Kedilerde Alt Üriner Sistem Hastalıklarına Zemin Hazırlayan Faktörler Nelerdir?

• Obezite (Yağlanma nedeniyle idrar yolları daralır. Bu yüzden obez kedilerde daha fazla görülmektedir.)
  • Az Su Tüketen ve Dehidre Kediler (İdrar miktarı azalacağı için daha yoğun idrar görülecektir.)
  • Stres
  • Kalitesiz Mama İle Beslenme (İçeriği kalitesiz veya kedinize yeterli olmayan mamalar, idrarın pH'ını değiştirecektir.)
  • Cinsiyet Yatkınlığı (Erkek kedilerin idrar yolları, dişilere göre daha dar, uzun ve kıvrımlıdır. Bu nedenle erkeklerde görülme sıklığı dişilere göre daha fazladır.)
  • Irksal Yatkınlık (Özellikle Himalayan ve İran ırklarında diğerlerine oranla daha fazla oranda bu hastalıklar görülmektedir.)

kedilerde üriner sistem hastalığı (flutd)

Hangi Semptomları Görürüz?

Semptomların sebebi; ağrı, yanma, hatta tıkanıklık kaynaklı olabilir. Bu nedenle bu semptomlardan bir veya birkaçını gördüğünüzde mutlaka veteriner hekiminize başvurmalısınız;

• İdrar yaparken miyavlama veya bağırma
  • Az idrar yapma
  • Sık sık idrara çıkma
  • İdrar pozisyonu alıp idrar yapmama
  • İdrarını tutamama
  • İdrarda kan
  • Anormal yerlere idrar yapma
  • Genital bölgesini çok yalama
  • Depresyon , İştahsızlık
  • Karın Bölgesinde Hassasiyet

Kedilerde Alt Üriner Sistem Hastalıklarının Nedenleri Nelerdir?

• İdi̇opati̇k Si̇sti̇ti̇s (sebebi̇ bi̇li̇nmeyen i̇drar kesesi̇ yangısı)
  • Üroli̇thi̇asi̇s (idrar yolunda taş oluşması)
  • Kri̇stalüri̇ (i̇drarda kri̇stalleri̇n bulunması)
  • İdrar yolu enfeksiyonu
  • Neoplazi (iyi veya kötü huylu tümöral oluşumlar)

Alt Üriner Sistem Hastalıkarı Nasıl Teşhis Edilir?

Anamnez ve muayene ile gerekli testler ve işlemler belirlenir.

• Hemogram ve biyokimya analizleriyle kan değerleri incelenir. Kan analizleriyle vücuttaki enfeksiyon durumu, böbrek değerleri gibi birincil parametreler başta olmak üzere tüm değerler incelenmelidir.
  • İdrar kültürü ve analiziyle idrarın içeriği incelenir. Kan, bakteri, protein, glikoz gibi idrarda olmaması gereken maddeler içerip içermediği incelenir; yoğunluk, pH, renk durumuna bakılarak fiziksel muayenesi sağlanır.
  • Röntgenle idrar kesesinin boyutu, duvar kalınlığı incelenir; yeteri büyüklükteki taşlar gözlemlenebilir. Tümöral oluşumlar gözlemlenebilir.
  • Ultrasonla böbreklerin ve idrar kesesinin muayenesi yapılarak röntgende görünmeyen kristaller, böbrekteki büyüme kalınlaşma ve anormal durumların gözlemlenmesi, idrar kesesinin duvar kalınlığının ölçümü gibi durumlar gözlenebilir. Röntgende olduğu gibi, tümöral oluşumlar gözlemlenebilir.
  • Veteriner hekiminiz, kedinizin idrar yollarını rahatlatmak için, özellikle kısmi ve tam tıkanma durumunda, idrar sondası uygulayacaktır. Böylelikle idrar yolu sürekli açık kalacağı için idrar vücudunda birikmeyecek ve patolojik durumun ilerleme riski azalacaktır.
  • Erkek kedilerde, kronik olarak veya sürekli tekrarlayan tıkanmalar görülebilir. Böyle durumlarda tedaviyi başarıyla atlatsa bile, bir müddet sonra aynı sorunları yaşayacaktır. Bu durumda perineal üretrostomi operasyonu gerekecektir. (Üretranın genişletilerek idrar çıkış yolunun rahatlatılmasıdır. Dişileştirme operasyonu olarak da bilinir.) Bu operasyonu geçiren kedilerin kilo almaması gerekir.