Eksojen (dış kaynaklı) ve endojen nedenlerden dolayı hipotalamusta ısıyı düzenleyici mekanizmanın bozulması sonucu normal üstü beden ısısına "ATEŞ" denir.

kedi ve köpek ateş

Köpeklerde normal vücut ısısı 37.8 - 39.2 º C, kedilerde ise 38.1-39.2 º C dir .Yavru köpek ve kedilerde ise vücut ısısı biraz daha yüksek olabilir.

Bu dereceler köpeğinizin veya kedinizin genel durumu, aldığı ilaçlar ve mevsime bağlı olarak yükselebilir veya düşebilir. 40º C üstündeki vücut ısıları her zaman önem taşır, yüksek ( > 41.7º C) vücut ısıları genellikle ateş olarak değil hipertermi’ye yani sıcak çarpmasına işaret edebilir bu yüzden ateş ile hiperterminin ayırt edilmesi gerekir.

Ateş yükselmesi nedenleri arasında bulaşıcı ajanlar (virüsler, bakteriler, sistemik mantarlar, parazitler ve protozoalar ) , hormonel ve metabolik nedenler, sistemik enfeksiyonlar , ilaçlar ve toksinler sayılabilir .

Minik dostunuzda ateşin en önemli belirtisi iştahsızlık ve halsizliktir, burunda kuruluk vardır, kuyruğu ve kulakları geriye doğru düşer. Sürekli serin bir yer ararlar.

Kulaklar, patiler, koltukaltı ve karın gibi tüy yoğunluğunun az olduğu bölgelerden çıplak elle ateş hissedilebilir. Ancak; durumun aciliyetini anlamamız için vücut ısısını termometre ile rektal yoldan ölçmemiz gerekir. Ölçüm için; oral veya rektal termometre kullanılmalıdır , kulak termometreleri uygun değildir.

Evde ilaç vermek bu küçük şirinler için tehlikeli olabilir bunun yerine koltuk altı ve patilerine ıslak bezler koymak geçici bir çözümdür. Birçok hastalığın başlangıcı olabilecek ateş yükselmesinde acilen Veteriner Hekiminize başvurmanız gerekir.

Dvm Samet Atla